niklas 2 resize
... är doktorand  (i pedagogik), lärare och företagare (i elbranshen). Det här är en yrkesblogg skriven utgående från dessa roller. 
Enligt min uppfattning är lärande en sociokulturell och socialkostruktivistisk aktivitet baserat på delaktighet, egen aktivitet, drivkraft och motivation. Men lärandet kan emellertid också kan vara hämmad av samma faktorer.
Min yrkesprofil och CV finns på LinkedIn. Jag driver också ett  mikroföretag som du hittar på Rosenblad.fi. Skriv mig ett e-post till niklas.h.rosenblad [at] gmail.com för att kommentera inlägg eller kontakta mig. Jag publicerar gärna dina sakliga (även kritiska) kommentarer om du så vill!
My motto:  Learning is more about meanings and motivation, about participation in an autentic social practice,  about the strive for mastery, and about the use of sociocultural artefacts . As  a community to practice within, or use of technical tools. It is less about one's individual intellect at a specific time.

Publicerad master's -avhandling

Jag har skrivit en avhandling som handlade om reformsamtida fostran och lärande i ett sociokulturellt perspektiv.
Hela texten är publicerad på Theseus och kan laddas ner här:  Master's thesis

EXAMENSARBETE
Författare: Niklas Rosenblad
Utbildning och ort: Teknologibaserat ledarskap, Vasa
Handledare: Roger Nylund
Titel: ”Där lärde jag mig, och jag ville det” - En studie av pedagogiskt motiverad handledning för lärande och utveckling i yrkesutbildningsreformens brytningsskede
_________________________________________________________________________
Datum: 6.4.2018   Sidantal: 140    Bilagor: 2 (5 s.)
_________________________________________________________________________
Abstrakt
Det här är en deltagarbaserad kvalitativ studie som handlar om handledning för lärande i yrkesskolreformens brytningsskede. Forskningen är gjord vid Yrkesinstitutet Prakticum i Helsingfors. Genom reformen ska skolan på individuell plan möjliggöra lärandet till de kompetenser som stadgas i examensgrunder. Uppnådd kompetens visas i autentisk kontext upp för bedömning genom yrkesprov. Det här ska ske i nära samarbete med arbetslivet.
     I den här studien undersöker och diskuterar jag de många möjligheterna till kunskapskonstruktion, som på ett individuellt plan är kantade med olika kulturella utmaningar av en komplex natur. Lärandet sker i olika spänningsfält: det första är att skolans finansiering och vidarelevnad avkräver en effektiv genomströmning och utexaminering. Å det andra ska individen få yrkeskompetens, generell kunskap och kognitiv beredskap för bibehållna förutsättningar till ett livslångt lärande och god samhällsaktivitet. Å det tredje behöver företagen spetsliknande kompetens för sina processer. För att klara målen behöver skolan hög tolkningskänslighet, pedagogisk kompetens och bred branschkännedom. Vad det här egentligen innebär är en fråga som förpliktar till reflektion. Kan vi riskera falla tillbaka till gamla omtvistade modeller inom en hantverkstradition där mästerläran fortfarande lever stark. Detta står inför starka kritiska argument från forskarhåll. Förväntningarna på handledning vilar tung.
     Reformen medför strukturella och fokusbetonade förändringar. Studiens syfte är att skapa bidrag till diskussionen som pågår om handledningens vidareutveckling inom yrkesutbildningen. Till denna vill jag bidra med en diskussion om forskningsbaserade argument och modeller samt erfarenheter. I studien problematiserar jag nuläget och belyser handledningens utvecklingskrav utgående från olika problemperspektiv.
     För att greppa den mångdimensionella problematiken använder jag mig av ett sociokulturellt perspektiv på lärande och utveckling. Här blir fokus flyttat från om och hur till vad vi lär oss. Medierat av en social praktik individen ingår i sker lärande oberoende avsikt: Kulturen formar möjligheter för lärande och utveckling. Handledningens fokus flyttas bort från momentan och utbudscentrerad handling. I min studie diskuterar och argumenterar jag kring vad den kunde riktas mot och varför.
_________________________________________________________________________
Språk: svenska
Nyckelord: handledning, lärande, yrkeskunnande, yrkesutbildningsreformen, yrkeskompetens, social praktik, yrkesteori och praktik, sociokulturellt perspektiv.
_________________________________________________________________________
Niklas Rosenblad
Tfn: 040 718 5929
E-mail: niklas.h.rosenblad@gmail.com

© Niklas Rosenblad 2018. Created by MR MEDIA